PROGRAMLAMA EĞİTİMİ
Scratch ile Programlama, Elektronik Uygulamalar ve Robotik Eğitimi
Bilişim teknolojilerinde yaşanan hızlı değişim ile birlikte bu teknolojiler hayatımızın kaçınılmaz bir parçası olmuştur. Dünya üzerindeki belki de en son organik insanlarız. 2067 yılına dair yapılan ön görüler de tüm insanların vücudunda bir şekilde ihtiyaç veya gereklilik olarak elektronik parçaların yerleşik olarak bulunacağıdır. Bir yaşam kültürü haline gelecek bu değişimler bizi bu ihtiyacı karşılayabilecek, üretken ve yaratıcı bir nesil yetiştirebilmek için bireylere erken yaştan itibaren programlama eğitimi verilmesini zorunlu kılmaktadır. Programlama eğitimi sayesinde üretken bir nesil yetişirken yazılım alanında yetişmiş eleman ihtiyacı da giderilmiş olacaktır. Ayrıca programlama becerisi küçük yaştaki öğrencilerin okula ve derse karşı olumlu tutum geliştirmelerini sağlayarak, onları araştırma yapmaya sevk edecektir. Programlama öğrenen öğrencilerin problem çözme, sayısal düşünme, kompütasyonel düşünme, uzamsal ve analitik düşünme becerileri gelişmektedir.
Bir yaşam kültürü olarak programlama eğitimi...
Finlandiyalı bir programcı, yazar ve çizer olan Linda Liukas, çocuklara hep şunu söylüyor: “Dünyadaki en büyük sorunlar bile, bir araya gelmiş minik minik sorunlardan oluşur.”
GİRİŞ
Kodlama ve programlama dünyanın en iyi eğitim sistemine sahip ülkesi Finlandiya’da müfredata alınmış durumda, çocuklar çok küçük yaşlardan itibaren bu konularla karşılaşıyorlar. Ancak bu ülkede kodlama öğrenmek münferit bir beceri olarak görülmüyor. Finlandiyalı çocuklar kodlama ve programlamayı daha çok, farklı şeyleri keşfetmenin ve kullanmanın bir aracı olarak görüyorlar.
Bu düşünce yapısının iki amacı var: Çocukların farklı ilgi alanları vesilesiyle kodlama ve programlamayla haşır neşir olması ve teknolojinin kullanıldığı çeşitli faaliyetlerle sayesinde, öğrencilerin teknolojiyi anlayarak yaşamlarıyla bağlantısını kurmasını sağlamak.
Finlandiyalı bir programcı, yazar ve çizer olan Linda Liukas, teknolojiyi eğitmenlerle öğrenciler için daha az gizemli hale getirmek için Finlandiya’da öğretmenlerle birlikte çalıştı. Liukas, çok küçük çocukların bile çeşitli okul ortamlarında programlamanın temellerini farkına varmadan öğrenmelerine yardımcı olan, Ruby karakterini yarattı.
Çocuklar beden eğitimi dersinde, sevdikleri bir müzik eşliğinde belli dans adımlarını takip ederek döngü kavramını canlandırabiliyorlar. El çırp, el çırp, ayak vur, ayak vur, zıpla! Çocuklar farklı şeyler ekleyerek farklı döngü türlerini öğrenebiliyorlar.
Öğrenciler döngüleri sanat dersinde örgü örerek öğrenebilirler. Ne de olsa örgüde ilmeklerin sıralanışı bazen aynıdır, bazen değişir. Hikâye dinlemeyi seven çocuklara, hikâye anlatırken, belli sonuçlar için belli yönergelerin belli bir sırada izlenmesi gerekmesi fikri sunulabilir. Ruby’nin hikâyelerinden birinde babası kızıl saçlı ufaklığa giyinmesini söylüyor. Ruby de kıyafetlerini pijamasının üstüne giyiyor. Ancak babası ona pijamalarını çıkarıp günlük giysilerini giymesini söylediğinde istediği sonucu alıyor ve Ruby dışarı çıkmak için düzgünce giyiniyor.
Ve böylece yeni nesiller programlama kültürünü farkında olmadan içselleştirerek büyüyorlar. Bizim izleyeceğimiz yol, çocuklar ve yeni başlayanlar için özel hazırlanmış, dünya genelinde yaygın olarak kullanılan scratch uygulamasını öğretmek olacak.
Scratch Nedir?
Scratch, ABD’de bulunan Massachusetts Institute of Technology’nin ( MIT) geliştirdiği, 6 yaş ve üzeri okuma yazma bilen kişilerin kullanımına göre tasarlanmış oldukça basit bir ara yüze sahip programlama ortamıdır. Geleneksel programlama dillerinin aksine kullanıcı, istediği fonksiyonları fare ile tıklayıp sürükleyerek animasyonlar, oyunlar ve hikâyeler yaratabilir.
Scratch, renkli bir ara yüze sahiptir. Bu sayede çocukları bir şeyler yaratmaya teşvik eder. Programlama dillerinin aksine, hazır fonksiyonlar kategorilere ayrılarak kolay bir biçimde kullanıma sunulmuştur. Bu sayede programlamaya yeni başlayan kişi, algoritma yapısını if else, while, for gibi görece karmaşık ve noktalama işaretleri gibi özen isteyen yapıları kullanmadan kavrayabiliyor.
Scratch Eğitimini Alan Bir Kişi Neler Yapabilecek?
* Grafiksel arayüz ortamlarında istediği şekilleri çizebilecek,* Yazılımların bir akış mantığının olduğunu anlayacak,
* Kendi düşündüğü ve tasarladığı programları ve oyunları geliştirebilecek,
* Bir bilgisayar programının nesnelerden, bu nesnelere kazandırılan davranışlardan ve kullanıcı etkileşimlerinden meydana geldiğini fark edecek.
Programlama eğitimi alan bir kişi, yazılımcı olmak istemese bile eğitimlerde göreceği örnekler ve kendi yapacağı etkinliklerle;
* Problemlere bilimsel çözüm üretme bakış açısı,
* Sistematik düşünme,
* Olaylar arasındaki neden sonuç ilişkilerini görebilme,
* Bilgisayarda kendi yazılımlarını geliştirmenin verdiği öz güven,
* Yaratıcı ve eleştirel düşünebilme gibi günümüz sosyal ve iş hayatının çok önem verdiği bilgi ve becerileri kazanma yolunda önemli bir adım atmış olacaktır.
Robotik Eğitimi
Robotların eğitim süreçlerinde kullanılması yukarıdan aşağıya hızla ilerlemektedir. Son 15 yıla kadar ağırlıklı olarak üniversite eğitimlerinde kullanılan robotlar özellikle Lego Mindstorms robot setleri ile 5 yaş okul öncesi eğitimine kadar inmiştir.
“Robot Tasarım ve Üretim” eğitimi ile yüksek teknolojiyi oluşturan bileşenler en temel parçalardan başlayarak adım adım verilecek. Direnç, diyot, led, kondansatör, Transistör, entegre gibi elektronik bir devreyi oluşturan parçaları, bunların işlevlerini öğrenmenin yanında, derslerde öğrenciler bunları kullanarak çeşitli robotlar oluşturacaklar.
Temel robot eğitimi çalışmalarını kapsayan bu eğitimi alacak olan bir genç ileri robot derslerinde ise kullanılmaya başlanacak olan bir beyni (arduino) programlayarak motorları ile hareket becerisi kazanmış robotlar geliştirebilecek.
Yorumlar
Yorum Gönder